De mening van deskundigen.

Is het aantal voorgeschreven lesuren nodig? Oftewel, hoe kunnen we ervoor zorgen dat lesuren effectiever worden ingezet zodat scholieren hun tijd goed benutten? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat lesuren effectiever worden ingezet zodat de scholieren hun tijd goed benutten? Volgens mij is een les namelijk pas effectief en doeltreffend als de leerling: 1. alle tijd tijdens de les heeft besteed aan een bepaald vak (het is dus niet de bedoeling dat hij tijdens de les de helft van de tijd een beetje voor zich uit zit te staren en de andere helft naar de docent probeert te luisteren) en 2. de les kan uitlopen wetend dat zij iets nieuws heeft geleerd of hulp heeft gekregen bij een onderwerp waar ze moeite mee had.
De kennis die we de leerling aanbieden is oppervlakkig en wordt vaak niet goed verbonden met andere onderwerpen die worden behandeld. Waarom kunnen we de diepte niet in? En waarom kan het niet in een langer tijdsbestek worden behandeld? Kortom: waarom kunnen we niet een vak per week doen?
En waarom moeten de leerlingen de hele dag informatie verwerken, stil zitten en luisteren? Er is behoefte aan een gevarieerd aanbod. Een aanbod dat de talentontwikkeling van de leerling bevordert. Leerlingen moeten kunnen kiezen uit een groot aantal keuzevakken zoals sport, kunst, drama, verdieping in de profielvakken of muziek. Met als voorwaarde dat je pas mag deelnemen aan de keuzevakken als je cijfers voor de examenvakken op peil zijn. Dat is noodzakelijk om je diploma te behalen. Een diploma dat eigenlijk niet meer is dan een stukje papier dat bewijst dat je goed voor toetsen kunt leren. Heeft dit nou echt met slimheid of waardigheid te maken? Het zou toch logisch zijn als er ook een andere manier was waarop de leerling aan de universiteit kan bewijzen dat hij er klaar voor is, ook al heeft hij geen diploma. Het meest voor de hand liggende antwoord lijkt een toelatingstoets te zijn.
Als je de focus legt op talentontwikkeling loop je tegen twee grote problemen aan die het moeilijk maken dit doel te bereiken. Ten eerste, als docenten de talenten van leerlingen willen ontwikkelen, is het dan niet handig voor de leerling en voor de docent zich ervan bewust te zijn wat die talenten zijn? En ten tweede, als de leraar de ambitie heeft om dit doel te bereiken, dan zal het met een klas van dertig leerlingen best ingewikkeld worden om ze allemaal individuele aandacht te geven.
We maken de leerlingen zelfstandig door minder tijd besteden aan de les en meer tijd te besteden aan plannen. Een zelfstandige leerling zal thuis de afgesproken opdrachten maken en als ze daar vragen over hebben kunnen ze naar de les komen om deze met de docent te bespreken. Dit zal leiden tot meer motivatie bij de leerlingen die de stof zelf begrijpen en de leerlingen die meer moeite hebben met de stof krijgen meer persoonlijke aandacht. De leerling moet genoeg autonomie krijgen, zodat motivatie bij leerlingen wordt bevorderd en daardoor betere prestaties worden neergezet.
Maar gaat de leerling wel om hulp vragen? Natuurlijk! Hulp vragen is namelijk geen teken van zwakte, maar juist een teken van kracht. Je trots opzijzetten is namelijk niet gemakkelijk. Door anderen te helpen zorg je ervoor dat als je zelf ooit hulp nodig hebt, je deze ook zult ontvangen. Leerlingen moeten elkaar dan ook helpen. Zo creëer je een functionerende samenleving. Mensen zijn sociale wezens en hebben elkaar nodig.
De bovenstaande tekst is niet van mij. Het is een klein deel van de ideeën die ervaringsdeskundigen over het onderwijs hebben. Mensen die 30 lessen per week geconfronteerd worden met deze materie, de leerlingen. Een groep wiens mening en ideeën te vaak wordt overgeslagen bij onderwijsvernieuwing. In het boek “Onderwijs van onderen” geven de leerlingen van Vwo 5 van het Berlage Lyceum uit Amsterdam hun mening over onderwijs. Iedere leerling gebruikt hiervoor een stelling uit het rapport “Ons onderwijs 2032” als uitgangspunt. Heerlijk om te lezen.

Boek

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.