Waarom zo ongenuanceerd?

Ik moet even iets kwijt. Er verschijnen, in mijn  ogen, steeds meer artikelen tegen het gebruik van ICT in het onderwijs. Nu ben ik er een groot voorstander van het recht op een eigen mening. Het zou echter toch heel fijn zijn als die mening dan ook genuanceerd zou zijn.

Neem nou dit artikel uit de Volkskrant van 19 september 2015 http://1drv.ms/1QQmixt.

Wat er staat (lijkt me) helemaal waar. Ik heb het onderzoek echter niet gelezen dus ga ik er maar even van uit dat de schrijver van dit artikel het wel heeft gedaan. Af en toe een gevaarlijke veronderstelling trouwens.

Als de schrijver bedoelt dat ICT niet heiligmakend is dan ben ik er helemaal mee eens. Ik roep al jaren dat de inzet van ICT het onderwijs kan verbeteren en dat is wat anders dan “vervang de docent door een pc”. Met de in het artikel aangehaalde uitspraak van Schleicher:

“Andreas Schleicher, directeur educatie van de OESO, zegt dat er ‘too many false hopes’ zijn gewekt over ict op school. Investeren in goede leraren blijft nodig. Hij stelt dat technologie nooit slecht onderwijs kan verbeteren en dat de computers niet het contact tussen leerling en leraar kunnen vervangen.”

ben ik het helemaal eens.Maar met de uitspraak:

“Kom zeg. Maar het scheelt ze wel een hoop werk en energie, als hun leerlingen urenlang op hun schermpjes bezig zijn. Bij geavanceerde digitale methodes krijgen de leerlingen antwoord op vragen, kunnen ze zelf werk nakijken en fouten verbeteren. Het is heerlijk rustig in de klas. En ze zijn toch lekker bezig? De gedachte dat sommige kinderen zo niet genoeg aandacht krijgen en heel weinig opsteken in hun eentje, komt niet bij iedereen op.”

verwerpt de schrijver alle kansen om maatwerk aan te kunnen bieden. En hoezo “urenlang op hun schermpje bezig zijn”? Bestaan er echt scholen in Nederland die hun leerlingen, omdat het zo lekker rustig is, urenlang tot werken met een schermpje veroordelen?

En dan nog zo’n interessante. Als kinderen geen hogere cijfers behalen dan heeft een onderwijsaanpak (in dit geval het inzetten van ICT) gefaald. En die andere talenten dan die ontwikkeld worden? Ik noem maar even samenwerken, probleemoplossend denken, creativiteit. Hoe zit het daarmee?

Oftewel. Het onderwijs heeft behoefte aan goede docenten die in relatie staan met hun leerlingen. Zij hebben verstand van hun vak, maar zijn vooral pedagogen. Als pedagoog, met kennis van ICT, zijn zij in staat het onderwijs in de beste vorm aan te beiden. Op het ene moment klassikaal, frontaal. Dan individueel. De leerlingen zijn zelfstandig (met de iPad?) bezig. Er is ruimte voor groepswerk.

Maar goed. Volgens Truijens sucken onze lerarenopleidingen want waar zou anders deze uitspraak op slaan?

“Wat zou er gebeurd zijn als al die landen de ict-miljoenen hadden geïnvesteerd in betere leraren-opleidingen?”

 

ICT als hulpmiddel. Niet meer maar zeker niet minder. En of dat cijfer voor wiskunde dan met 0,2 stijgt of niet is voor mij onbelangrijk.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.