Onderwijs in een ander jasje.

Dit discussiestuk is ontstaan uit 3 inspiratiebronnen, namelijk the makers movement, vak integratie en onderdompelen.

Om deze ideeën ruimte te geven moet er ruimte gemaakt worden. Ruimte in het rooster, ruimte (tijd) voor de docenten om hieraan te werken en ruimte in het hoofd van de docenten. Als je het promo filmpje van Intel http://1drv.ms/1z5ipie bekijkt dan is dit filmpje een perfect voorbeeld van vak integratie en de uitgangspunten van the maker movement

1. Om hier vorm aan te geven zou je kunnen volstaan met afspraken te maken met de vakdocenten.

  • In de les geschiedenis worden er allerlei beroemde bruggen besproken (architectuur, tijdsbeeld).
  • Bij aardrijkskunde wordt naar de consequenties voor het milieu en de infrastructuur gekeken.
  • Bij economie kunnen de kosten vergeleken worden met de baten (en dan niet alleen de bedragen, maar ook de effecten voor de handel, welvaart enzovoort).
  • Bij Nederlands wordt het interview met de deskundige voorbereid.
  • Bij natuurkunde hebben we het over allerlei berekeningen die met een brug samenhangen.
  • En bij techniek wordt de brug gemaakt.

Het rooster blijft in tact “alleen” de lesinhoud wordt afgestemd.

2. Een andere oplossing is het invoeren van een projectweek. De hele week staat dan in het teken van een project en alle vakken dragen daar hun steentje aan bij. Het bestaande rooster wordt losgelaten. Een projectweek heeft als voordeel dat er veel meer mogelijkheden zijn. De duur van een activiteit wordt niet meer bepaald door het bestaande rooster en kan nu ook langer dan een blokuur duren. Bovendien kunnen de leerlingen nu ook buiten het schoolgebouw aan de slag.

Nadelen zijn:

De belasting voor de docenten (er komt weer iets bij).

Er moet voor deze week een nieuw rooster gemaakt worden.

De reguliere lesstof moet in minder lessen aan bod komen.

3. Je kunt ook denken aan een rooster met lessen van 40 minuten. Dit geeft je per week tussen de 320 en 260 minuten (afhankelijk van het aantal lessen per week die een klas heeft) tijd om aan “andere” zaken te besteden. Dat betekent dus dat je 6 tot 8 lessen (van 40 minuten) tot je beschikking hebt voor vak integratie (project).

Een nadeel is dat er minder tijd is voor de reguliere lesstof. Dit zou kunnen resulteren in extra huiswerk voor de leerlingen.

Onderdompelen:

Ik heb nog geen gelegenheid gehad om te kijken wat er in de literatuur over het rendement van onderdompelen te vinden is. Voor mij zou het heel fijn zijn om al mijn lessen informatica in een aaneengesloten periode te kunnen geven. Weg met het fragmenteren! Een klas heeft 120 lessen informatica per jaar. Voor mij mogen mijn leerlingen al deze lessen in 4 aaneengesloten weken hebben.

Er zijn een aantal zaken die steeds de aandacht van de leerlingen vragen. Bij mij schiet dan het leren van woordjes te binnen. Dit moet onderhouden worden. Zo zullen er beslist nog meer vaardigheden zijn.

Hoe kun je nu onderdompelen en onderhouden?

Huiswerk:

Als mijn leerlingen dan 1 maand met informatica bezig zijn dan heb ik geen behoefte (lees noodzaak) om hier ook huiswerk voor te geven. De vaardigheden voor andere vakken die onderhoud nodig hebben zouden dan als huiswerk opgegeven kunnen worden (en digitaal worden getoetst?).

Per week of per dag:

Je zou er ook voor kunnen kiezen om steeds met “onderdompel weken” te werken. In week 1 krijgen alle leerlingen informatica, in week 2 krijgen ze allemaal Duits, in week 3 allemaal wiskunde enzovoort. Of per dag. Maandag is voor informatica, dinsdag voor Duits, woensdag voor wiskunde. En als alle vakken aan de beurt zijn geweest begin je weer vooraan.

Het voordeel van onderdompelen zit hem bij mij in het continu met de stof bezig zijn. Ook met deze vorm ben je verlost van de bel en heb je ruimte om naar buiten te gaan.

De nadelen zijn ook hier weer de belasting van de docent en het rooster.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.