Motivatie

Lesgeven blijft een boeiende bezigheid. De zoektocht naar de ultieme les houdt nooit op. Neem nou mijn les informatica van de vorige week.
Ik heb een leerling in havo 5, laat ik hem Karel noemen, die zeer intelligent is. Hij heeft echter bepaald dat een 4 voor informatica op zijn eindlijst voor hem voldoende is. Hij is niet storend in de les, maar doet niets. Dat vinden wij, docenten, toch wel erg lastig. Er is dan ook al menig gesprek met hem gevoerd. Karel blijft mij boeien. Mogelijk heb ik zelfs een zwak voor hem. Zulke uitgesproken types werken als een magneet op me.
De overige leerlingen zijn, onder andere, met een LEGO robot aan de slag. Ze moeten eerst 20 basisoefeningen met de robot hebben uitgevoerd en mogen dan aan de toets beginnen. Voor deze toets moet de robot een bepaald traject met hindernissen afleggen. De toets is een combinatie van programmeren en bouwen van de robot. Twee leerlingen hebben in deze les de toets gemaakt.
De toets trok de aandacht van Karel. Hij heeft nog maar 9 basisoefeningen op zijn naam staan en mag dan ook nog niet zelf aan de toets beginnen. De verrichtingen van de andere twee leerlingen werden door hem, eerst op afstand en daarna met de neus op de hindernisbaan, nauwlettend gevolgd. Op een gegeven moment ging hij de andere leerlingen adviezen geven, die echter niet werden opgevolgd. Lang verhaal kort. Hij was er aan het einde van de les van overtuigd dat de twee leerlingen maar prutsers waren en dat hij dit veel beter kon. Hij heeft de robot voor de volgende les gereserveerd en zal het me dan laten zien. Yep! Hij is gemotiveerd.
Motivatie is de spil van ons onderwijs. Een leerling die iets wil kan de hele wereld aan. Aan mij de schone taak om steeds op zoek te blijven gaan naar manieren om de leerlingen te motiveren. Zoals gezegd, onderwijs blijft boeiend. En Karel al helemaal.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.