Gepersonaliseerd leren

De studiedag van de sector Havo Vwo van vrijdag 18 april stond in het teken van gepersonaliseerd leren. Ook hier is een belangrijke rol weggelegd voor ICT. Belangrijk? Zeg maar gerust noodzakelijk. In de onderzoeksnotitie “Elk talent een kans” wordt dit haarfijn uit de doeken gedaan.

“Dankzij de mogelijkheden van nieuwe technologie zijn vormen van differentiatie en maatwerk mogelijk die zonder ICT niet uitvoerbaar zouden zijn. ICT maakt gepersonaliseerd leren in de praktijk makkelijker hanteerbaar en uitvoerbaar.” Je ziet het goed, uitvoerbaar!

Maar er is nog wel werk aan de winkel. De leerlingen blijken nog niet over de vaardigheden voor zelfsturing te beschikken. En als de docent blijft beslissen “wat het beste” voor de leerling is krijgt hij het wel erg druk om al die kids met hun verschillende leerstijlen, tempi , uitdagingen en progressie van maatwerk te voorzien. Leve de adaptieve systemen. Het computersysteem neemt de regie voor ‘wat’ en ‘hoe’ de leerling leert van de leraar over. Hmm, is dit eng? In mijn ogen niet. Zolang de docent maar iedere leerling blijft volgen en kan ingrijpen.

“Samenvattend heeft differentiatie naar leerinhoud en/of leerstrategie een positief effect op de resultaten van leerlingen. Bij deze vorm van maatwerk bepaalt de leraar of een intelligent computersysteem, op basis van de respons van leerlingen, welke leerinhoud of leerstrategie het beste past bij de leerling.”

De notitie is ook duidelijk over het uitgangspunt “aansluiten bij de leerstijl van de leerling”.

“Onderwijs afstemmen op de ‘vermeende’ leerstijl van leerlingen werkt voor de leerling eerder vernauwend dan verruimend. De docent kan de ontwikkeling van verschillende leerstijlen het beste stimuleren door een mix aan onderwijsstijlen toe te passen.  De docent stemt de leersituatie niet af op de voorkeur van het individu, maar de leerling wordt toegerust om flexibel en bewust een manier van leren in te zetten die past bij het gevarieerde onderwijsaanbod van de docent.”

Word je hier nieuwsgierig van? http://www.leerling2020opbrengsten.nl/

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.